Žádost o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb.
Dotaz:
V rámci práva na informace dle zákona č. 106/1999 Sb. (dál Zákon) žádám ohledně souhrnné zakázky na odstranění ekologických zátěží sdělit:
-
V kolika lokalitách se stát zavázal k úhradě odstranění staré ekologické zátěže (uvádí se souhrnná částka přes 100 miliard Kč)?
-
Jaká překážka (či jaké překážky) brání konání výběrových řízení na zhotovitele v jednotlivých lokalitách, či po skupinách v blízkých lokalitách)?
-
Jaké ekonomické důvody výhodné pro stát vedly ke konání jen jednoho výběrového řízení na zhotovitele pro všechny lokality.
Odpověď:
-
Celkem se od počátku procesu privatizace jednalo o 637 lokalit.
-
Není žádná zákonná překážka, pakliže by nedošlo k dělení předmětu veřejné zakázky v rozporu se zákonem č. 137/2006 Sb, o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
-
Šlo zejména o následující eknomické výhody:
-
v případě jedné objemově větší zakázky na typově stejná opakující se plnění lze s velkou mírou pravděpodobnosti předpokládat, že nabídková cena bude nižší než kolik by činil součet nabídkových cen v případě rozdělení této zakázky na několik dílčích celků (např. vlivem fixních nákladů, množstevních slev apod.),
-
Ministerstvo financí zamýšlí hradit cenu za sanaci každé lokality vždy až po prokázaném úplném a úspěšném dokončení sanace, což by mohlo mít významné negativní ekonomické dopady na menší dodavatele, kteří by podávali nabídky pro dílší části plnění,
-
Ministerstvo financí přenáší na vybraného dodavatele významná ekonomická rizika spojená s realizací zakázky, např. nebezpečí zjištění většího rozsahu kontaminace. V případě rozdělení zakázky do několika částí se zvyšuje riziko, že v některé části bude více lokalit, kde bude zjištěn vyšší rozsah kontaminace a tedy i se zvýší náklady na odsstranění starých ekologických zátěží (např. ostravský region, mostecký region apodl),
-
je nanejvýš pravděpodobné, že v rámci komplexní zakázky bude generální dodavatel využívat místních menších subdodavatelů ve větší míře, než kdyby měl realizovat činnost pouze u některých vybraných lokalit, čímž dojde k žádoucí podpoře podnikání v regionech a rovněž k urychlení celého procesu,
-
proces zadání dílčích veřejných zakázek i proces administrace a kontroly následného plnění zakázek by byl časově, administrativně, personálně i finančně výrazně náročnější,
-
zjednodušená komunikace s jedním generálním dodavatelem, který bude odpovídat Ministerstvu financí za řádné plnění veřejné zakázky, a zjednodušená možnost ukládání sankcí a jejich započítávání oproti pohledávkám na úhradu ceny za dokončené sanace.
-
Na závěr si Vás dovoluji upozornit na informace uveřejňované Ministerstvem financí.
-