Zadluženost územních rozpočtů v roce 2017
I. Vývoj celkového dluhu územních rozpočtů v roce 2017
Obce (vč. jimi zřizovaných příspěvkových organizací) vykázaly ke konci roku 2017 celkový dluh ve výši 69,0 mld. Kč. Proti předchozímu roku se jedná o pokles o 4,0 %, přičemž v absolutním vyjádření se dluh snížil o 2,9 mld. Kč.
V celkovém objemu zadluženosti obcí jsou zahrnuty bankovní úvěry od peněžních ústavů, emitované komunální dluhopisy, přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy, vč. půjček ze státních fondů.
Ukazatel | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Úvěry | 47,1 | 46,7 | 47,4 | 55,8 | 59,9 | 60,9 | 68,3 | 68,8 | 67,7 | 66,1 | 51,5 | 49,5 |
Komunální dluhopisy | 22,9 | 22,6 | 22,7 | 14,7 | 15,8 | 14 | 13,8 | 15 | 11,8 | 10,7 | 10,7 | 10,4 |
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy | 10,9 | 9,9 | 10 | 10,1 | 7,6 | 7,5 | 7,9 | 8,4 | 9,4 | 10,1 | 9,7 | 9,1 |
Celkem | 80,9 | 79,2 | 80,1 | 80,6 | 83,3 | 82,4 | 90 | 92,2 | 88,9 | 86,9 | 71,9 | 69 |
V roce 2017 vykázalo zadluženost 3 262 obcí z celkového počtu 6 254 obcí, což je více než polovina (52,2 %) obcí. Počet obcí, které vykázaly v posledních letech zadluženost, zůstává v zásadě stabilizovaný, meziročně došlo k mírnému poklesu (o 4 obce).
Ukazatel | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Úvěry | 25,7 | 25,9 | 26,9 | 34,8 | 35,5 | 36,3 | 36,4 | 34,9 | 35 | 34,8 | 30,3 | 30,1 |
Komunální dluhopisy | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy | 7,8 | 7 | 7,4 | 6,5 | 5,7 | 5,7 | 6,1 | 6,1 | 7,3 | 8 | 8 | 7,5 |
Celkem | 33,5 | 32,9 | 34,3 | 41,3 | 43,2 | 44 | 44,5 | 43 | 43,6 | 43,1 | 38,6 | 37,9 |
Bez zahrnutí čtyř největších měst (tj. hl. m. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň) činí zadluženost ostatních obcí celkem 37,9 mld. Kč. U obcí bez těchto největších měst došlo k meziročnímu poklesu celkové zadluženosti o 0,7 mld. Kč.
Ukazatel | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Celková zadluženost obcí v ČR | 89,2 | 79,2 | 80,1 | 80,6 | 83,3 | 82,4 | 90 | 92,2 | 88,9 | 86,9 | 71,9 | 69 |
Zadluženost 4 největších měst | 47,4 | 46,3 | 45,8 | 39,3 | 40,1 | 38,4 | 45,5 | 49,2 | 45,3 | 43,8 | 33,3 | 31,1 |
% podíl 4 největších měst na celkové zadluženosti | 58,6 | 58,5 | 57,2 | 48,8 | 48,1 | 46,6 | 50,6 | 53,4 | 51 | 50,4 | 46,3 | 45,1 |
Na celkové zadluženosti obcí se v roce 2017 podílela 4 největší města ČR ze 45,1 %, hodnota jejich dluhu dosáhla výše 31,1 mld. Kč. Současně však tato města vykazují vysoký stav finančních prostředků na bankovních účtech, u všech čtyř měst zhruba dvojnásobně převyšuje hodnotu jejich dluhu.
Celková výše dluhu hl. m. Prahy (včetně zřízených příspěvkových organizací) dosáhla ke konci roku 2017 hodnoty 21,9 mld. Kč, což je o 1,1 mld. Kč méně než v roce předchozím. Podíl zadluženosti hl. m. Prahy na celkové zadluženosti obcí činil 31,7 %.
Dobrovolné svazky obcí vykázaly ke konci roku 2017 dluh ve výši 2,1 mld. Kč, což je o 0,4 mld. Kč méně než předchozí rok. Dobrovolné svazky obcí využívají získané prostředky především na rozvoj a obnovu místní infrastruktury (vodovody a kanalizace), odpadové hospodářství a na projekty zvyšující atraktivitu jejich území.
Kraje (včetně jimi zřízených příspěvkových organizací) vykázaly ke konci roku 2017 dluh v celkové výši 19,7 mld. Kč. Meziročně se hodnota dluhu snížila o 1,6 mld. Kč (o 7,5 %). Na položce úvěrů byl vykázán meziroční pokles dluhu o 1,9 mld. Kč; podíl úvěrů na celkové zadluženosti krajů dosáhl 84,8 %. Kraje ani v roce 2017 neemitovaly komunální dluhopisy.
Ukazatel | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Úvěry | 6,5 | 9,4 | 11,9 | 17,4 | 16,6 | 19,6 | 22,2 | 23,5 | 24,4 | 24,3 | 18,6 | 16,7 |
Přijaté návratné finanční výpomoci a ostatní dluhy | 1,2 | 1 | 2,7 | 3,5 | 2,5 | 2,7 | 2,3 | 3,3 | 3,2 | 2,1 | 2,7 | 3 |
Celkem | 7,7 | 10,4 | 14,6 | 20,9 | 19,1 | 22,3 | 24,5 | 26,8 | 27,6 | 26,4 | 21,3 | 19,7 |
Regionální rady regionů soudržnosti vykázaly k 31. 12. 2017 nulovou zadluženost.
Územní rozpočty v souhrnu vykázaly ke konci roku 2017 zadluženost ve výši 90,8 mld. Kč, což je o 5,0 % (o 4,8 mld. Kč) méně než v roce předchozím.
Podrobnější informace o zadluženosti územních rozpočtů v roce 2017 lze nalézt ve Státním závěrečném účtu územních rozpočtů v bodě 5.
II. Monitoring hospodaření územních samosprávných celků za rok 2017
Monitoring hospodaření územních samosprávných celků navazuje na dřívější Monitoring hospodaření obcí, který Ministerstvo financí provádělo od roku 2009. V roce 2017 provedlo Ministerstvo financí změnu v metodice monitoringu hospodaření obcí, kterou došlo ke zrušení usnesení vlády ČR ze dne 12. listopadu 2008 č. 1395 a zároveň k přijetí nového usnesení vlády ČR ze dne 23. října 2017 č. 742 o monitoringu hospodaření územních samosprávných celků.
Vytvoření nového Monitoringu hospodaření územních samosprávných celků bylo reakcí na přijetí zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti (zákon nabyl účinnosti dne 21. února 2017). V této souvislosti bylo potřebné sjednotit parametry stávajícího Monitoringu hospodaření obcí s uvedeným zákonem.
Souhrnné výsledky:
Do monitoringu hospodaření územních samosprávných celků za rok 2017 bylo zahrnuto všech 6 267 územních samosprávných celků České republiky (tj. 6 254 obcí vč. hl. m. Prahy a 13 krajů).
- monitorující ukazatel pravidla rozpočtové odpovědnosti byl u 456 obcí vyšší než 60 %,
- monitorující ukazatel celkové likvidity byl u 107 obcí v kritickém intervalu <0; 1>,
- monitorující ukazatel podílu cizích zdrojů k celkovým aktivům byl u 101 územních samosprávných celků (93 obcí a 8 krajů) vyšší než 25 %. Nejvyšší hodnoty tohoto ukazatele vykazují obce Turovice (709 %) a Prameny (224 %),
Do kategorie územních samosprávných celků s vyšší mírou rizika hospodaření se zařadilo 6 obcí. Tyto obce vykázaly překročení hraničních hodnot všech tří monitorujících ukazatelů současně.
Výsledné hodnoty ukazatelů pouze indikují možné riziko hospodářských problémů, ale nutně neznamenají, že je obec v tíživé finanční situaci. To lze vyhodnotit až na základě důkladnější analýzy finančních a účetních výkazů.
Vysoké riziko ohrožení platební schopnosti bylo k 31. 12. 2017 identifikováno u obcí Prameny a Turovice. Tyto obce nedisponují dostatečnými rezervami pro včasné uhrazení splatných závazků vzniklých především z důvodu chybných investičních rozhodnutí nebo z nařízeného odvodu za porušení rozpočtové kázně.
Výsledné hodnoty ukazatelů monitoringu hospodaření ÚSC jsou veřejně dostupné na informačním portálu Monitor → https://monitor.statnipokladna.cz/ (tabulku ukazatelů lze nalézt na profilu vybrané obce či kraje v záložce Monitoring a audit).