Důležité informace k ochranné lhůtě
Co je to ochranná lhůta?
Ochranná lhůta je doba, po kterou osoba zapsaná do Rejstříku na vlastní nemůže požádat o výmaz z Rejstříku. Ochranná lhůta trvá 1 rok ode dne provedení zápisu do Rejstříku na vlastní žádost.
Po uplynutí ochranné lhůty zápis osoby v Rejstříku nadále trvá, je však již možné kdykoliv podat žádost o výmaz anebo si ochrannou lhůtu znovu obnovit.
Prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty
Jste-li aktuálně zapsáni v Rejstříku na vlastní žádost a chcete být chráněni před okamžitým impulzem požádat o výmaz z Rejstříku, můžete si prodloužit nebo obnovit ochrannou lhůtu, v rámci které nemůžete být z Rejstříku vymazáni. Žádost o prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty můžete podat, pokud Vám do konce stávající ochranné lhůty zbývají max. 3 měsíce nebo v současné době ochrannou lhůtu v Rejstříku zapsanou nemáte.
Jaký je rozdíl mezi prodloužením a obnovením ochranné lhůty?
Prodloužení ochranné lhůty přichází v úvahu v případech, kdy dosavadní ochranná lhůta doposud trvá a na základě žádosti dojde k jejímu plynulému prodloužení (o 1 rok od posledního dne stávající ochranné lhůty) - mezi původní a novou lhůtou nevznikne žádná prodleva.
Obnovení ochranné lhůty se použije v případech, kdy je žádost podána až po uplynutí dosavadní ochranné lhůty. V okamžiku doručení žádosti o ochranné lhůtě již fyzická osoba není v ochranné lhůtě. Na základě žádosti o ochranné dojde k jejímu obnovení (o 1 rok ode dne vyznačení ochranné lhůty v Rejstříku.) Mezi původní a novou lhůtou vznikne určitá prodleva.
Jak mám poznat, jestli mám požádat o prodloužení nebo obnovení ochranné lhůty?
Jak pro prodloužení, tak pro obnovení ochranné lhůty je jeden formulář – žádost je totožná, v žádosti nebudete uvádět, zda žádáte o prodloužení nebo obnovení. O který typ se jedná, posoudí až samo Ministerstvo financí a ochrannou lhůtu Vám buď prodlouží, nebo obnoví. Následně Vám zašle sdělení, ve kterém bude uvedeno, zda Vám byla ochranná lhůta prodloužena obnovena.
Jak dlouho bude trvat nová ochranná lhůta?
Nová ochranná lhůta opět trvá 1 rok. V případě prodloužení ochranné lhůty bude nová ochranná lhůta navazovat na konec původní ochranné lhůty, tj. mezi původní a novou lhůtou nevznikne žádná prodleva. V případě obnovení ochranné lhůty bude nová ochranná lhůta končit 1 rok od zápisu nové ochranné lhůty, tj. původní a nová lhůta nebude na sebe navazovat.
Jak požádat o ochrannou lhůtu?
Aby Ministerstvo financí nastavilo novou ochrannou lhůtu nebo prodloužilo stávající ochrannou lhůtu, musí osoba podat žádost o ochrannou lhůtu. Doporučujeme využít formulář Ministerstva financí, žádost ale můžete také napsat na libovolný papír (a formulářovou žádost použít jako vzor).
Vztahuje se možnost prodloužení ochranné lhůty i na využití panic buttonu (prostředku pro okamžité zamezení účasti na hazardní hře na 48 hodin)?
V případě, že máte zájem o vyloučení na dalších 48 hodin, nebudete žádat o prodloužení/obnovení ochranné lhůty, stačí jen znovu zmáčknout „tlačítko“ panic button, budete tedy postupovat stejně jako při prvním využití panic button – využijete této možnosti ve svém uživatelském kontu u provozovatele – v herně/kasinu nebo při on-line hraní („on-line kasinu/herně/sázkovce“).
Pokud se chcete dlouhodobě vyloučit z hraní hazardních her (nejméně na dobu 1 roku), pak je potřeba požádat o zápis do Rejstříku. Žádost můžete podat prostřednictvím provozovatele z uživatelského konta (obdobně jako se využívá panic button) nebo můžete podat přímo žádost na Ministerstvo financí na formuláři.
Podrobnější informace k zápisu na vlastní žádost a odkaz na formulář naleznete zde.
Podrobnější informace k zápisu přes provozovatele naleznete zde.
-
Jak správně podat žádost
Žádost můžete poslat poštou, elektronicky nebo ji doručit osobně pověřenému zaměstnanci Ministerstva financí.
1) Žádost podaná poštou
Na vytištěné řádně vyplněné žádosti si nechejte úředně ověřit podpis.
Kde si nechat úředně ověřit podpis
Podpis je možné ověřit např. na poště, krajských a obecních úřadech, na všech kontaktních místech veřejné správy Czech POINT (Česká pošta, matriky, apod.) nebo u notáře či advokáta.
2) Elektronické podání žádosti
Elektronicky lze žádost podat buď osobní datovou schránkou, nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.
Žádost zaslaná datovou schránkou
Žádost můžete zaslat Vaší osobní datovou schránkou. Nesmí se jednat o datovou schránku podnikající fyzické osoby, jelikož datová schránka zřízená podnikateli může být používána pouze pro úkony související s podnikáním, a tudíž ji pro účely žádosti nelze použít. Vyplněnou žádost zašlete ze své osobní datové schránky do datové schránky Ministerstva financí - ID datové schránky Ministerstva financí je xzeaauv. Pokud osobní datovou schránku nemáte, můžete si ji zdarma zřídit na Zřízení datové schránky (mojedatovaschranka.cz). Datová schránka je v podstatě elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi – například s úřady nebo soudy. Zřízení a používání datového schránky je zdarma.
Žádost zaslaná e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem
E-mailem lze žádost podat pouze v případě, že bude obsahovat uznávaný elektronický podpis. E-mailem s uznávaným elektronickým podpisem se žádost zasílá na adresu Ministerstva financí podatelna@mfcr.cz. Žádost není možné podávat obyčejným e mailem bez uznávaného elektronického podpisu.
Co je to uznávaný elektronický podpis
Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, který je vydán kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru. Jedná se například o Českou poštu s. p., eIdentity, a.s., První certifikační autoritu, a.s.
3) Osobní podání žádosti
Žádost opatřenou úředně ověřeným podpisem můžete osobně doručit na adresu Ministerstva financí, Letenská 15, 118 10, Praha. Žádost opatřená úředně ověřeným podpisem se odevzdává na podatelnu (po příchodu do budovy v chodbě před recepcí vpravo). Podání žádosti na podatelně je možné v úředních hodinách podatelny:
- pondělí, středa 7:30 – 17:00 hod.
- úterý, čtvrtek, pátek 7:30 – 16:15 hod.
Vyplněnou žádost můžete podepsat a ověřit svou totožnost také přímo v sídle Ministerstva financí na adrese Letenská 15, 118 10 Praha před pověřeným zaměstnancem. K ověření podpisu je nezbytné prokázat se dokladem totožnosti, tj. občanským průkazem, cestovním pasem nebo povolením k trvalému pobytu. Pro ověření totožnosti nelze použít řidičský průkaz. Podepsání žádosti před pověřeným zaměstnancem je možné:
- pondělí až čtvrtek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 16:00 hod.
- pátek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 14:00 hod.
Po příchodu do budovy se obraťte na zaměstnance recepce s požadavkem, aby Vám zavolal zaměstnance odboru 73 – Procesní agendy a regulace hazardu ve věci rejstříku vyloučených osob (RVO). Následně za Vámi přijde zaměstnanec, který s Vámi žádost projde, ověří Vás podle Vašeho dokladu totožnosti a žádost od Vás převezme.