CZ EN

Důležité informace k zápisu na vlastní žádost a ze zákona

Co je to Rejstřík fyzických osob vyloučených z účasti na hazardních hrách

Rejstřík slouží k zamezení přístupu k hazardním hrám. Cílem Rejstříku je ochrana ohrožených skupin osob před negativními následky hraní hazardu. Chrání nejen samotné hráče, ale také jejich rodiny a nejbližší okolí, které často trpí negativními důsledky spojenými s hraním hazardních her.

Rejstřík je neveřejný informační systém veřejné správy, který slouží k zamezení přístupu vyloučených fyzických osob k hazardním hrám. Je podstatné zdůraznit, že se nejedná o Rejstřík „patologických hráčů“, ale pouze o rejstřík osob preventivně vyloučených z účasti na hazardních hrách vycházející z nejnižšího možného posouzení majetkových poměrů osob a rizikovosti u těchto skupin osob.

Rejstřík spravuje Ministerstvo financí. Ministerstvo financí provádí automaticky ze zákona zápis a výmaz údajů v Rejstříku neprodleně poté, co se dozví o tom, že nastaly nebo pominuly důvody zápisu dané osoby do Rejstříku.

K čemu slouží zápis do Rejstříku osob vyloučených z účasti na hazardních hrách?

Osoby, které jsou zapsány v Rejstříku, se nesmí účastnit hazardních her. 

Osobě zapsané v Rejstříku nesmí provozovatel hazardní hry umožnit účast na hazardní hře, u které je ze zákona povinná registrace a ověření věku a totožnosti osoby či identifikace návštěvníka při vstupu do herních prostor. Typicky se zákaz týká heren nebo kasin, dále kursových sázek a všech hazardních her provozovaných po internetu. 

Kdo je zapisován do Rejstříku

Do Rejstříku Ministerstvo financí zapisuje jednak fyzické osoby, u kterých to stanoví zákon  (tzv. zápis z moci úřední), jednak osoby, které o to samy požádají (zápis na vlastní žádost). 

Zápis z moci úřední

Z moci úřední se do Rejstříku zapisují fyzické osoby:

  1. příjemci příspěvku na živobytí nebo doplatku na bydlení,  
  2. tzv. společně posuzované osoby pro příspěvek na živobytí a doplatek na bydlení,
  3. kterým bylo soudem uloženo předběžné opatření zákazu her a sázek,
  4. kterým bylo soudem uloženo přiměřené omezení a přiměřená povinnost zdržet se hazardních her, hraní na hracích přístrojích a sázek nebo ochranné léčení spočívající v léčbě závislosti na hazardních hrách,
  5. v úpadku (tzv. insolvenci),
  6. které mají k nezaopatřenému dítěti vyživovací povinnost, kterou neplní, a tomuto dítěti je přiznáno náhradní výživné.

Zákonné vymezení důvodů naleznete v § 16a zákona o hazardních hrách.

Zápis na vlastní žádost (na formuláři) a žádost o zápis podaná prostřednictvím provozovatele hazardních her 

Fyzické osoby, které chtějí dobrovolně zamezit v účasti na hazardních hrách, mohou samy podat žádost o zápis (na formuláři) nebo mohou podat žádost prostřednictvím některého z provozovatelů hazardních her přes uživatelské konto. 

Pokud chcete podat žádost sám/a, formulář naleznete zde. Formuláře pro ostatní podání ve věci Rejstříku (výpis, výmaz, ochranná lhůta) naleznete zde.

Informace k podání žádosti o zápis prostřednictvím provozovatele naleznete zde.

Proč se nechat dobrovolně zapsat do Rejstříku

Pokud máte Vy nebo někdo z Vašeho okolí problém s patologickým hráčstvím nebo máte pocit, že se u Vás hraní hazardních her vymyká kontrole, nebo třeba i jen proto, že nechcete, aby Vás lákalo utrácet finanční prostředky za hraní hazardních her, pak je dobrovolný zápis do Rejstříku jednou z významných potenciálních forem ochrany. 

Pokud máte pocit, že hazardní hry negativně ovlivňují Váš život a vztahy, potřebujete informace o problémovém hráčství, máte dluhy nebo máte obavy o svého blízkého, můžete najít pomoc zde.

Jaké jsou dopady zápisu?

Osobě zapsané v Rejstříku nesmí provozovatel hazardní hry umožnit účast na hazardní hře, u které je ze zákona povinná registrace a ověření věku a totožnosti osoby či identifikace návštěvníka při vstupu do herních prostor. Typicky se zákaz týká heren nebo kasin, dále kursových sázek a všech hazardních her provozovaných po internetu. 

Informace k výmazu z Rejstříku naleznete zde.

  • Ano, formulář naleznete zde.

  • Návod pro vyplnění žádosti naleznete zde, můžete si také pustit videonávod: 


    Nevidíte videonávod? Povolte v prohlížeči marketingové cookies, nebo se podívejte rovnou na YouTube

  • Žádost můžete poslat poštou, elektronicky nebo ji doručit osobně.

    1) Žádost podaná poštou 

    Na vytištěné řádně vyplněné žádosti si nechejte úředně ověřit podpis.

    Kde si nechat úředně ověřit podpis

    Podpis je možné ověřit např. na poště, krajských a obecních úřadech, na všech kontaktních místech veřejné správy Czech POINT (Česká pošta, matriky, apod.) nebo u notáře či advokáta.

    2) Elektronické podání žádosti

    Elektronicky lze žádost podat buď osobní datovou schránkou, nebo e-mailem s uznávaným elektronickým podpisem.

    Žádost zaslaná datovou schránkou

    Žádost můžete zaslat Vaší osobní datovou schránkou. Nesmí se jednat o datovou schránku podnikající fyzické osoby, jelikož datová schránka zřízená podnikateli může být používána pouze pro úkony související s podnikáním, a tudíž ji pro účely žádosti nelze použít. Vyplněnou žádost zašlete ze své osobní datové schránky do datové schránky Ministerstva financí - ID datové schránky Ministerstva financí je xzeaauv. Pokud osobní datovou schránku nemáte, můžete si ji zdarma zřídit na Zřízení datové schránky (mojedatovaschranka.cz). Datová schránka je v podstatě elektronická komunikace se státem a všemi jeho institucemi – například s úřady nebo soudy. Zřízení a používání datového schránky je zdarma. 

    Žádost zaslaná e-mailem opatřeným uznávaným elektronickým podpisem

    E-mailem lze žádost podat pouze v případě, že bude obsahovat uznávaný elektronický podpis. E-mailem s uznávaným elektronickým podpisem se žádost zasílá na adresu Ministerstva financí podatelna@mfcr.czŽádost není možné podávat obyčejným e mailem bez uznávaného elektronického podpisu. 

    Co je to uznávaný elektronický podpis

    Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu, který je vydán kvalifikovaným poskytovatelem služeb vytvářejících důvěru. Jedná se například o Českou poštu s. p., eIdentity, a.s., První certifikační autoritu, a.s. 

    3) Osobní podání žádosti

    Žádost opatřenou úředně ověřeným podpisem můžete osobně doručit na adresu Ministerstva financí, Letenská 15, 118 10, Praha. Žádost opatřená úředně ověřeným podpisem se odevzdává na podatelnu (po příchodu do budovy v chodbě před recepcí vpravo). Podání žádosti na podatelně je možné v úředních hodinách podatelny:

    • pondělí, středa 7:30 – 17:00 hod.
    • úterý, čtvrtek, pátek 7:30 – 16:15 hod.

    Vyplněnou žádost můžete podepsat a ověřit svou totožnost také přímo v sídle Ministerstva financí na adrese Letenská 15, 118 10 Praha před pověřeným zaměstnancem. K ověření podpisu je nezbytné prokázat se dokladem totožnosti, tj. občanským průkazem, cestovním pasem nebo povolením k trvalému pobytu. Pro ověření totožnosti nelze použít řidičský průkaz. Podepsání žádosti před pověřeným zaměstnancem je možné:

    • pondělí až čtvrtek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 16:00 hod.
    • pátek: 8:00 hod. - 11:00 hod. a 12:00 hod. - 14:00 hod.

    Po příchodu do budovy se obraťte na zaměstnance recepce s požadavkem, aby Vám zavolal zaměstnance odboru 73 – Procesní agendy a regulace hazardu ve věci rejstříku vyloučených osob (RVO). Následně za Vámi přijde zaměstnanec, který s Vámi žádost projde, ověří Vás podle Vašeho dokladu totožnosti a žádost od Vás převezme. 

  • Osoba, která byla do Rejstříku zapsána na vlastní žádost, obdrží Sdělení o provedení zápisu, ve kterém je uveden Datum provedení zápisu (tj. od jakého data je osoba zapsána). Od tohoto data běží ochranná lhůta v délce 1 roku, po kterou není možné se nechat vymazat. Blíže k ochranné lhůtě zde a k výmazu zde.

  • Osoba, která podala žádost o zápis přes provozovatele hazardní hry, obdrží Sdělení o provedení zápisu. Pokud byl v žádosti zadán e-mail, zašle Ministerstvo financí sdělení o provedení zápisu na e-mail. Pokud e mailová adresa v žádosti uvedena není, zašle Ministerstvo financí žadateli Sdělení o provedení zápisu poštou nebo do osobní datové schránky (má-li ji žadatel zřízenu). Ve Sdělení o provedení zápisu je uveden Datum provedení zápisu (tj. od jakého data je osoba zapsána). Od tohoto data běží ochranná lhůta v délce 1 roku, po kterou není možné se nechat vymazat. Blíže k ochranné lhůtě zde a k výmazu zde.

Vyplnit žádost

Kontaktní formulář

Toto pole nevyplňujte!!!

Tato stránka je chráněna systémem reCAPTCHA a platí tyto zásady ochrany osobních údajů a smluvní podmínky společnosti Google.